Bergendahls stora kap – blir leverantör till Mathem i stället för Axfood

Bergendahls tappade Mat.se till Axfood men nu tar företaget revansch. Market kan avlöja att Mathem byter leverantör från Axfood till Bergendahls.
Text: Thomas Ohlén

Mathem är Sveriges största matbutik på nätet och växte förra året med ytterligare 30 procent till 961 miljoner kronor netto.

E-handelsjätten har hittills handlat merparten av produkterna från Axfood men byter alltså till Bergendahls.

Familjeföretaget tar därmed revansch för förlusten av Mat.se som bara omsätter drygt en tredjedel så mycket som Mathem.

Mathems vd Tomas Kull vill vänta med att kommentera leverantörsbytet.

– Jag hänvisar till Bergendahls.

Bergendahls informationschef Mikael Lagerwall är förtegen.

– Det kommer att pressmeddelande 11.00 i dag.

Axfood köpte nyligen Mat.se som är en av Mathems största konkurrenter.

– Med tanke på det är bytet av leverantör ganska förståeligt. Försäljningen till Mathem har stått för en mycket liten del av Axfoods totala omsättning. Det här beskedet påverkar heller inte de planer vi har för en fortsatt stark och kraftfull satsning på näthandel. Vi vill från Axfoods sida passa på tillfället att också tacka Mathem för det fina samarbete vi haft genom åren, säger Axfoods presschef Claes Salomonsson.

Bergendahls bekräftade 11.00 Markets avslöjande om att Mathem lämnar Axfood.

Bytet av leverantör sker under hösten.

– Att vi får Mathem som kund är ett kvitto på att vårt e-handelsupplägg är mycket konkurrenskraftigt. Det ger oss en större body och ökar våra inköpsvolymer, säger Bergendahls koncernchef Peter Lund.

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...