Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij: Vegetariskt inte längre en trend

Vegoförsäljningen fortsätter att öka inom dagligvaruhandeln.
– Det handlar inte längre om en trend. Den tredje vågen är här, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, under Almedalsveckans första soliga förmiddag.
Text: Michael Sandsjö

Enligt den senaste Ungdomsbarometern äter var fjärde tonåring vegetariskt i någon form. Nio procent ser sig som rena vegetarianer och var femte kvinna mellan 16-20 år avstår helt från kött.

Det här ställer förstås både krav på och skapar möjligheter för dagligvaruhandeln.

– På 70-talet åt många människor vegetariansk mat av solidaritetskäl. På 90-talet var det ett stort fokus på djurrättsfrågor. I dag är det en allmänt stor efterfrågan på vegetariska produkter. Det handlar inte om någon trend, säger Åsa Domeij, som deltog i paneldebatten ”Vegopepp – drivkrafterna bakom det gröna proteinskiftet”.

Hur kan ni inom Axfood möta den allt större efterfrågan på vegetariskt?

– Ju mer vi tar in, ju mer säljer vi. Det ser vi. Men det är viktigt att inte ha för bråttom. Kvaliteten på produkterna är hela tiden det viktigaste för oss. Konkret ute i butikerna tror jag vi kan ge de produkter vi redan har mycket bättre plats. I dag för de en lite för undanskymd roll på våra hyllor, säger Åsa Domeij.

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...