Arnberg: Den fysiska handeln får ta smällen när det blir lågkonjunktur

Vad händer när det vänder? När lågkonjunkturen kommer får den fysiska handeln räkna med stora konsekvenser. – Det kommer att märkas i fysisk yta, samtidigt som digitaliseringen pressar priserna, säger Jonas Arnberg, vd för HUI.
Text: Michael Sandsjö

Efter 20 år av obruten tillväxt för detaljhandeln kan en lågkonjunktur vara i antågande. Att den kommer är säkert – när är mindre klart.

Under rubriken ”Vad händer när det vänder” presenterade HUI en rad farhågor kring vilka konsekvenser en lågkonjunktur får för detaljhandeln i Sverige. Seminariet på Handelns hus i Almedalen var välbesökt.

– Vi har hittills inte kombinerat lågkonjunktur med till exempel e-handel. När digitaliseringen nu växer i procent kommer det att göra skillnad i fysisk yta. Med stor sannolikhet kommer vi att få se färre men större handelsföretag och också en betydligt tuffare konkurrens från andra länder, säger Jonas Arnberg, vd för HUI.

För att möta framtiden och ”komma ut som en vinnare” lanserade Jonas Arnberg och HUI ett par konkreta att göra-punkter:

Adressera de strukturella förändringar som digitalisering och nya konsumentvanor medför.

Stresstesta din affärsmodell.

Analysera, investera, testa och experimentera medan du har en vinst. Möjligheten till avancerad analys har aldrig varit så stor som i dag.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Loading...