Årets Black Friday kan bli den största någonsin i Sverige

Black Friday blir den största försäljningsdagen någonsin för svensk e-handel. Det hävdar företaget Cuponation som menar att försäljningen kommer landa på 2,9 miljarder kronor.
Text: Daniel Norman

– Black Friday, som äger rum 27:e november, kommer med största sannolikhet att slå alla rekord, säger Lukas Ohlsson, pr-chef för den svenska marknaden, till Market.

2014 omsatte dagen 1,9 miljarder kronor, det väntas växa med en miljard i år. Det ska jämföras med en vanlig försäljningsdag när e-handelsbutikerna omsatte 200 miljoner kronor förra året.

– Siffrorna har vi fåt fram genom en modell baserat på flera variabler, berättar Lukas Ohlsson.

Det handlar om prognoser från till exempel Postnord men också företagens egna siffror. Man har också tittat på intresset för dagen i form av sökningar på Google.

– Sökvolymen en månad innan har legat betydligt högre i år, säger Lukas Ohlsson.

Redan förra året växte intresset med 172 procent när antalet sökningar ökade från 90 500 till 246 000. I år väntas det växa med ytterligare 83 procent till 450 000.

Att intresset för Black Friday ökar beror enligt Lukas Ohlsson på flera olika faktorer.

– Generellt sett tar vi i Sverige in många trender från USA, säger han.

Det är där fenomenet har sitt ursprung.

Stora internationella aktörer som Amazon har också gjort att svenska konsumenter fått upp ögonen för Black Friday och det har gjort att svenska aktörer har hakat på.

– Ännu fler satsar i år. Vi kan också märka av ett större medialt intresse, säger Lukas Ohlsson.

Läs mer: Svensk detaljhandel storsatsar på Black Friday

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...