Foto: Pressbild

Apoteket kvar i toppen – hållbarast i Sverige

Konsumenterna uppfattar fortfarande Apoteket som Sveriges mest hållbara varumärke. Det visar årets upplaga av Sustainable brand index.
Text: Mikael Sydner, Kalle Östgren

Om Sustainable Brand index

• Nordens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet.
• Bygger på 32 000 konsumentintervjuer, varav 11 000 i Sverige.
• Kartlägger hur hållbara olika varumärken uppfattas och vad det beror på.

Så många hälften av varumärkena i topp tio-skiktet på listan är detaljhandelsföretag.

Apoteket rankas även i år som det mest hållbara företaget av konsumenterna som har bedömt hur Sveriges 286 största företag presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

Samtidigt tar Ica ett jättekliv uppåt på listan från elfte plats i fjol till trea i år.

Fjolårets tvåa Coop tappar något i betyg och faller ner till femte plats. Även Systembolaget backar några placeringar i årets undersökning.

Fjolårsfyran Ikea behåller sin placering.

– Trots att Coop har varit duktiga på att kommunicera en grön profil visar undersökningen att Ica når ut bredare tack vare bra butikskommunikation och sin marknadsandel, säger Erik Hedén, vd för SB Insight som genomfört undersökningen, till Market.

Strax utanför topp tio ligger Apotek Hjärtat och The Body Shop. Innanför topp 20 hittar vi också Apoteksgruppen och Naturkompaniet.

Sämst placerad av detaljisterna är skokedjan Jern på plats 278. Och för första gången sedan studiens start för sju år sedan är inte Ryanair allra sist. Jumboplatsen fick i stället spelbolaget Betsson.

Rapporten beskriver 2016 som ett år då fokus på hållbarhet och klimat utmanades av andra globala händelser. Intresset kretsade i stället kring Brexit, flyktingkris och det amerikanska prersidentvalet.

– Det var ett turbulent år då hållbarhetsfrågorna fick mindre utrymme i diskussionerna än tidigare, säger Erik Hedén.

Ranking Sverige
1. Apoteket
2. Saltå Kvarn
3. Ica
4. Ikea
5. Coop
6. Lantmännen
7. Tesla
8. Systembolaget
9. Kung Markatta
10. Volvo

Handeln sluter upp och stöttar de som drabbades av den stora branden i London

Handeln stöttar de drabbade av den stora branden i centrala London. Det anrika varuhuset Harrods har bland annat skänkt en miljoner pund till genom Röda korset.
Nyhet

Karlstads cityhandel under press när externhandeln växer: ”Samma kunder”

Externa köpcentrum Bergvik och Välsviken växer. Det sätter press på cityhandeln i Karlstad. ”Vi konkurrerar om samma kunder”, säger cityledaren Maria Dahlbom.
Nyhet
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Årets centrumutvecklare tackar för sig: ”Vi har vänt den negativa utvecklingen”

Björn Mortensen har lett Kalmar City till stora framgångar. I år blev han utnämnd till Årets centrumutvecklare i Sverige – nu tackar han för sig.
Nyhet

Jätterevansch för byggvaruhusen: ”Otroligt stark säljökning”

Byggvaruhandeln tog rejäl fart i maj. Försäljningslyftet blev 5,5 procent. ”Otroligt starkt”, säger branschorganisationens vd Ulf S. Gustafsson.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Finansinspektionen ger Klarna tillstånd att bli bank – vill utmana som Ryanair

Klarna har fått banktillstånd av Finansinspektionen. Nu vill företaget omvandla banksektorn och utmana de stora jättarna.
Nyhet

Per Geijer om nya reglerna för kameraövervakning: ”Frihet under ansvar”

Ett steg i rätt riktning – men många oklarheter. Det säger Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer om de nya reglerna för kameraövervakning. ”Gör man fel kommer det att svida.”
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Hårjätten öppnar pytteliten salong – på trottoaren mitt i Stockholm

I samband med årets Pride-festival i Stockholm öppnar Wella en salong på Birger Jarlsgatan. På en kvadratmeter kan man få frillan fixad gratis. Tanken är att ta död på stereotyper kopplade till hår.
Nyhet

Kultlurens comeback försenad: ”Svårt att få några leveransdatum”

Nylanseringen av den finska mobiltelefontillverkaren Nokias kultlur 3310 försenas i Sverige. ”Vi vet inte när de kommer att levereras”, säger Nora Ay, presschef på Netonnet.
Nyhet

Newport siktar på Europa: ”Vi ser en extrem potential, främst inom e-handel”

Med fem fysiska butiker och en e-handel som omsätter 65 miljoner kronor tar nu den svenska heminredningskedjan Newport sikte på Europa.
Nyhet

Glesbygdsbutiken som storsatsar: ”Ser mer möjligheter än problem”

När andra lägger ner på småorter trycker handlarparet på gasen. Nu dubblar de säljytan för Ica Nära-butiken i Blattnicksele. ”Vi breddar utbudet och bygger ett ´Truck stop´”, säger Mathias Bäcklund.
Nyhet

Utmanande maj för H&M: ”Tuffa förutsättningar under första delen”

H&M:s försäljning växte fyra procent i maj. ”Den påverkades av tuffa marknadsförutsättningar”, säger vd. För hela andra kvartalet har klädjättens försäljning ökat med fem procent.
Nyhet

Utbrytarna från JC fortsätter att växa – öppnar butik i Luleå

Jeansbolaget öppnar i Smedjan i Luleå. Öppningsdatum är satt till 1 september. ”Luleå får en riktig jeansbutik med välkända varumärken”, säger ägaren.
Nyhet

Cubus strategi: Växa genom att öppna på mindre orter och förtäta

Cubus 80 butiker i Sverige ska bli 100 inom några år. Det genom att öppna fler butiker där kedjan redan finns men även på mindre orter.
Nyhet