Michael Sandsjö: Är ni engagerade i det ni gör eller blir det mycket kaffe?

Det pratas ofta om vikten av en ”god företagskultur”. Men vad betyder det – egentligen?
Text: Michael Sandsjö

Läser om en amerikansk Gallupundersökning som visade att ungefär 70 procent av medarbetarna kände ett oengagemang gentemot det företag de arbetade för.

Kostnaden för den förlorade produktiviteten landade kring 550 miljarder kronor.

Är du inte intresserad av företaget du jobbar på är risken stor att du påverkar moralen negativt

Nu är allt alltid mycket större i USA och undersökningen hade ett par år på nacken. Men ta dig igenom texter om vad som skapar god respektive dålig företagskultur och ordet ”engagemang” återkommer konstant, oavsett var du driver din business.

Är du inte intresserad av företaget du jobbar på eller känner ett engagemang för produkten du tillverkar är risken stor att du påverkar moralen negativt och snart hänger ni vid kaffeautomaten i stället för att jobba.

Lätt som abc i teorin. Betydligt svårare att omsätta i praktiken.

I Sverige pratas det ofta om Ikea-andan.

När man frågar de anställda säger många att det är något speciellt med att jobba för möbeljätten, men vad exakt som skapar det goda klimatet är inte lika lätt att svara på.

I ”en möbelhandlares testamente”, författat av den legendariske grundaren Ingvar Kamprad för mer än 40 år sedan, går det ändå att spåra mycket av den kultur som sägs sitta i väggarna ute på de 400 varuhusen världen över. Nio teser avslutas med följande uppmaning till de anställda:

”Den sanna Ikea-andan bygger på vår entusiasm, på vår ständiga vilja till förnyelse, på vår kostnadsmedvetenhet, på vår vilja att ta ansvar och hjälpa till, på vår ödmjukhet inför uppgiften och på enkelheten i vårt sätt att vara."

Men, tänker du, om nu Ikea går som tåget tack vare de orden – varför inte bara kopiera konceptet rakt av?

Så enkelt är det förstås inte.

För det första: ska orden vara trovärdiga måste de laddas med ett konkret innehåll. Det måste bli verkstad och alla behöver leva därefter. Och eftersom alla verksamheter har sina egna utmaningar behöver du syna just din och förstå vad just ni är byggda av.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...