Tony Johansson

”Uppmärksamma blå november på samma sätt som rosa oktober”

Prostatacancer är den vanligaste av alla cancerformer och tidig upptäckt kan rädda liv. Därför uppmanar Apoteksgruppen alla apotekskedjor att fortsätta insamlingen till svensk cancerforskning genom Mustaschkampen under november.

Tony Johansson

vd, Apoteksgruppen

Utöver höstens alla vackra färger utmärker sig oktober genom att färgas i rosa.

Rosa bandet-kampanjen i oktober varje år är ett utmärkt sätt att uppmärksamma bröstcancer, och förra året samlade rosa produkter och gåvor in 81 miljoner kronor till svensk cancerforskning enligt siffror från Cancerfonden. 

I stället för att avsluta den rosa kampanjen i oktober så bör den övergå till en blå motsvarighet i november – Mustaschkampen. 

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom och varje år blir närmare 10 000 män i Sverige diagnostiserade med sjukdomen.

Enligt en undersökning utförd av YouGov på uppdrag av Apoteksgruppen så visste endast 49 procent av männen själva att prostatacancer är den vanligaste cancerformen.

Enligt undersökningen kände också män till symtomen för bröstcancer i högre grad än symptomen för prostatacancer.

Folkbildning och tidig upptäckt är därför avgörande för att fler fall ska upptäckas tidigt och därmed ha bättre behandlingschanser.

Hela 66 procent av männen i undersökningen som inte diagnostiserats för prostatacancer var positiva eller mycket positiva till att göra återkommande undersökningar för att upptäcka risk för prostatacancer. 

Om alla apotekskedjor hjälps åt och fler tar efter så har vi stora möjligheter att gemensamt uppmärksamma sjukdomen.

Förra året sålde Apoteksgruppen närmare 11 000 blå mustascher från Prostatacancerförbundet. Nu vill vi uppmana fler att göra detsamma.

Det totala målet för alla som deltar i Mustaschkampen är att i år överträffa förra årets rekord på 8,5 miljoner kronor. 

Engagemanget är brett för våra stora folksjukdomar och hela Sverige engagerar sig i kampanjen för att uppmärksamma bröstcancer. Målet bör vara ett ökat engagemang även för prostatacancer.

Om alla apotekskedjor hjälps åt och fler tar efter så har vi stora möjligheter att gemensamt både uppmärksamma sjukdomen, öka kunskapsläget och bidra med mer pengar till svensk forskning för prostatacancer. 

Hösten kan förutom gul, röd och rosa framöver även färgas i blått. Delta i vår kamp mot den sjukdom som drabbar närmare 30 svenska män per dag genom att stödja Mustaschkampen. 

Annons:
Annons:
Loading...