Foto: Daniel Norman
Björn Krasse

Björn Krasse: ”Handels syn problematisk med tanke på de utmaningar branschen har”

Syftet med mitt tidigare debattinlägg var att få Handels att reflektera över huruvida nuvarande fördelning av OB-ersättning och ordinarie lön av det totala löneutrymmet kunde fördelas annorlunda. Vi kan notera att Handels direkt sågar denna tanke. Inte oväntat men problematiskt utifrån de utmaningar handeln står inför.

Björn Krasse

Med erfarenheter som vd och styrelsemedlem för 7-Eleven, Pressbyrån, Espresso House, Cervera, Claire's, Glitter, Akademibokhandeln, Ica Meny och Hööks.

Jag och Handels delar synen att handeln står inför en omvälvande strukturförändring. Även Handels noterar att näthandeln skördar framgångar. Men kommentarerna över att näthandeln opererar under ett annat kollektivavtal med andra förutsättningar uteblir.

Att andra kollektivavtal har annan syn på OB-timmar sopas under mattan. Är det mer ”obekväm arbetstid” för en butiksanställd jämfört med en sjuksköterska eller lagerarbetare? Vem äger definitionen på obekväm arbetstid? Facket och i så fall vilken facklig organisation? Eller den anställde?

För en butik lokaliserad i ett köpcentrum är cirka en tredjedel av timmarna klassade som OB-timmar. En stor del av dessa ligger på helgen. Cirka hälften av den totala lönepotten går till 35% av öppettiderna. Beräkningen är gjord utifrån en jämn bemanning på alla timmar.

Historiskt har detta kanske varit bra. Men är det en bra modell när vi skall möta en strukturomvandling och ändrade konsumentkrav? Jag tror att det finns bättre modeller för att kunna attrahera, utveckla och behålla kompetent personal i butikerna. Det framför jag utifrån egna erfarenheter i branschen. Om inte idéer kan föras fram, värderas och konstruktivt kommenteras är det beklämmande. 

Den befintliga köpkraften fördelas på allt fler kvadratmeter säljyta, det vill säga lägre omsättning per kvadratmeter. Hyreskostnaden ökar i anslutning till fastighetsägarnas uppgradering av fastigheter samt ökade marknadsinsatser. I tillägg tvingas butiker till ökade öppettider då köpcentrum önskar framstå som mer konkurrenskraftiga i förhållande till andra alternativ.

Handels linje att butikerna har en stark lönsamhet, kollektivavtalet är utmärkt och butikerna har inget att oroa sig för är ett drömscenario.

Detta driver butikskostnader samtidigt som näthandeln tar omsättning från fysiska handeln. Allt detta sammantaget är en ekvation som är jobbig för många butiker. 

Att butikshandeln blomstrar och påvisar en stark lönsamhet, som Handels påstår, är nog mer knutet till enskilda aktörer än handeln generellt. De ”många” aktörerna har det tufft enligt min uppfattning.

Handels linje att butikerna har en stark lönsamhet, kollektivavtalet är utmärkt och butikerna/butiksanställda har inget att oroa sig för är ett drömscenario för mig.

Tyvärr ser jag tecken på, och har en stark oro för, att det förhåller sig precis tvärtom. Handels svar lugnar mig därför inte.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...