nordqvist-sydner.jpg

PREMIÄR: 1 juni är det premiär för nya sajten. Webbredaktör Mikael Sydner och chefredaktör Marit Nordkvist ser fram emot lanseringen.

Market storsatsar digitalt – lanserar ny sajt

Den 1 juni släpps Markets nya webbsajt – vår största satsning någonsin.  "Det är en naturlig utveckling som våra läsare har efterfrågat under en lång tid" säger Marit Nordkvist, chefredaktör och ansvarig utgivare. 
2017-05-17

Etiketter

InrikesTrender

Markets nya sajt kommer att bestå av en premiumavdelning med fördjupande material och en gratisdel för snabba aktuella nyheter. 

– Det känns jättebra. Vi har pratat med läsare inom hela detaljhandeln för att förstå deras utmaningar och behov. Vi vet att de vill ha mer material och mer djupgående material på nätet. Vi tror stenhårt på den här satsningen, säger Marit Nordkvist.

Och det är ingen liten satsning det är frågan om. 

– Medan andra redaktioner minskar personalen går vi mot strömmen. Vi har dels stuvat om internt och dels har vi tillfört personal både till den digitala produktionen och till redaktionen, säger Marit Nordkvist.

Utvecklingen, innovationsarbetet och researchen har pågått i nästan två år medan själva produktionen startade vid årsskiftet. Tankarna har däremot funnits länge.

– När vi gjorde om Market 2014 gjorde vi breda och djupa undersökningar både genom intervjuer och fokusgrupper. Då ville läsarna ha mer material på nätet, och det är något som har vuxit med tiden, berättar Marit Nordkvist. 

Nyhetsbevakningen kommer att bli större – och artiklarna fler. Dessutom kommer produkterna att komplettera varandra bättre.

– Market ska vara bäst i alla kanaler och vi tror att vi har hittat modellen. Energinivån på redaktionen är väldigt hög och alla är spända på att se hur det kommer att bli i skarpt läge, konstaterar Marit Nordkvist.

I tidningsvärlden generellt pratas det mycket om att print är döende och digitalt är framtiden. Din kommentar?
– Jag tror att det är en sanning med modifikation. Markets pappersprodukt är väldigt läst och omtyckt, och den planerar vi inte att sluta med. Däremot gör vi om den, säger Marit Nordkvist. 

Papperstidningen kommer att likna ett feature- och livsstilsmagasin men nischat för detaljhandeln. Utgåvorna blir sex stycken per år.

– Magasinet kommer att handla mer om människan bakom nyheten snarare än nyheten i sig. Det blir ett mer fördjupande material som kompletterar webben på ett effektivt sätt. När vi gör om sajten måste vi även göra om papperstidningen, förklarar Marit Nordkvist.