Sponsrat innehåll av Shoppa ANNONS

borr.png

Hur man marknadsför en borr beror på målgruppen – vem som ska använda den.

bag.png

Genom att anpassa budskapet på skylten når man rätt målgrupp.

nattlinne.png

Även teckensnittet spelar stor roll för att passa målgruppen.

rynkor.png

Hur kan man förtydliga att man säljer en kräm mot rynkor?

Vem köper en borr? Så når du ut till rätt målgrupp

Hur kan man anpassa butiksskyltarna efter målgruppen utan att påverka sin grafiska profil? Här är tipsen om hur skyltningen kan utformas för att nå ut på bästa sätt.
2017-03-07

Fler tips

Vill du få fler råd och tips på hur du skapar skyltar som når ut till rätt målgrupp?

Hämta Shoppas white paper om målgruppsanpassade butiksskyltar här.
 

Skyltar kan styra oss i vardagen på flera sätt. De kan rikta oss mot Arlanda eller Lund, men de kan även rikta oss mot apelsinerna eller äpplena i en matbutik. Budskapet i butiksskyltarna bör spela på mottagarens villkor för att väcka uppmärksamhet. Därför är målgruppsanpassade skyltar ett bra sätt att nå ut till sin tilltänkta publik på.

Varför bör man målgruppsanpassa sina skyltar?
– När vi kliver in i en butik med hundratals skyltar kommer vår hjärna automatiskt att sortera bort de budskap som inte är intressanta för oss. Därmed är det av stor vikt att de produkter som faktiskt är av intresse får hjälp att synas av den rätta skylten, berättar Per Alamiekkoja, grundare av Shoppa, som utvecklar programvaror och tjänster för fysiska och digitala skyltar till detaljhandeln.

Vem köper en borr? Är det en man? En kvinna? Eller en snickare? Svaret kan vara så enkelt som ”någon som behöver göra ett hål”.

– Känslan av att ha hittat rätt produkt som passar ”just mig” bidrar till en större benägenhet att ta ett köpbeslut. Här spelar butiksskyltarna en mycket viktig roll, säger Robert Selberg, Senior Designer hos Shoppa.

– Målgrupper kan definieras genom flera olika parametrar, till exempel kön, ålder, inkomst, region, livsstil med mera. Detta är grunden för att målgruppen ska kunna skapa igenkänning till sig själva i butiksskylten, vilket i sin tur förenklar deras köpbeslut, påpekar Per Alamiekkoja.

– Det går att anpassa sina skyltar utan att nödvändigtvis behöva störa den grafiska profilen. Det kan göras genom ikoner, bilder, ordval och former i skylten, för att nämna några exempel.

Med mycket små och enkla medel kan man få rätt målgrupp att känna igen sig i en skylts budskap. Genom att till exempel para ihop bild och text kan man skapa en känsla hos kunden som i sin tur kan leda till ett köpbeslut.

– Valet av bild kan skapa många associationer hos mottagaren. Hur kan man förtydliga att vi säljer en kräm mot rynkor? Kanske genom en valross? En Bulldog? En elefant?, säger Per Alamiekkoja.

Vad är då bäst? Målgruppsanpassade skyltar eller inte?
– I frågan om målgruppsanpassade eller icke målgruppsanpassade skyltar, ser vi att större försäljningsresultat kan uppnås i det anpassade fallet. Det finns inget rätt eller fel, men om ett företag önskar att skapa en ytterligare relation till sin målgrupp är en målgruppsanpassad butiksskylt ett bra sätt att göra det på.

Vill du få fler råd och tips på hur du skapar skyltar som når ut till rätt målgrupp? Hämta Shoppas white paper om målgruppsanpassade butiksskyltar här.