karinjohansson.jpg

VIKTIG GALA: Svensk Handels vd, Karin Johansson menar att Retail Awards uppmärksammar en bransch som inte är så stolt som den borde vara.

Svensk Handel: ”Retail Awards sprider ljus över branschen”

Digitalisering och säkerhet är de två mest brännande branschfrågorna. Drömkavaljererna till bords; e-handelskungen Pär Svärdson och Paradisets grundare, Johannes Cullberg. Möt Svensk Handels vd, Karin Johansson, i en intervju inför Retail Awards.
2017-05-12

Nej, hon har inte bestämt sig för vad hon ska ha på sig på den stora galan, men ”har ju hela helgen på sig” och en viss vana.

Den tionde Retail Awards blir Karin Johanssons fjärde.

– Hela tillställningen sprider strålkastarljus över en bransch som kanske inte är så stolt som den borde vara. Den är viktig för att lyfta fram goda exempel och människor som gör fantastiska insatser varje dag, säger Karin Johansson.

Efter sju år som statssekreterare på socialdepartementet gick du till handeln. Hur har tiden som vd för Svensk Handel varit hittills?
– Bra, tycker jag. Det är en cool bransch som har flyttat fram sina positioner. Det var också en av mina huvudambitioner när jag tillträdde; att ta mer plats. Bland annat genom att intensifiera det politiska påverkansarbetet.

De tydligaste frågorna just nu om vi frågar Karin Johansson? Den tilltagande digitaliseringen och den hotade tryggheten för de anställda i medlemsföretagen.

– Det är ju inte längre en fråga om det digitala eller inte. I dag ligger fokus på hur kundmötet ska kunna vässas online. Den snabba omvandlingen gör att många slås ut. Konkurserna är många. Samtidigt startas det väldigt många nya företag. Säkerhetsbiten är en annan stor utmaning. Där ser vi att polisen inte har hängt med och mängdbrotten inte tas på fullt allvar.

När du presenterades som ny vd för Svensk Handel, i september 2013, sa du bland annat att du tycker att det ska vara kul att jobba. Vad menade du med det?
– Att det är viktigt att känna mening för det man gör och att stå för något. Att jobba för utveckling och att tillföra energi.

Tycker du att det är kul att jobba?
– Absolut. Jag har inte saknat mitt tidigare jobb någon gång sedan jag började. Men jag tittar inte heller bakåt. Och jag har definitivt kul på mitt jobb.

Efter fyra år är du varm i kläderna?
– Det måste jag säga. Jag jobbade länge inom it-branschen innan åren på regeringskansliet och även om det då handlade mer om b2b än business to consumer har jag lärt mig att förstå företagens villkor. Och jag har alltid gillat att göra affärer.

Om vi går tillbaka till Retail Awards; två personer du gärna skulle vilja ha till bords?
– Hmm. Svårt, men okej. Till höger den som utses till årets ledare. Till vänster den som driver årets butik. Jag tror att jag kan lära mig mycket av båda.

Och om du måste välja två personer, oavsett nomineringar och priser?
– Då tar jag Pär Svärdson (Apotea, Delitea, med mera) och Johannes Cullberg, grundare av den ekologiska matvarukedjan Paradiset. Det är två personer som utmanar konkurrenterna på ett bra sätt, tycker jag.

Till sist: du har alltså inte bestämt vad du ska ha på dig på galan på måndag? Det börjar ju dra ihop sig?
– Haha. Nej, jag har ju inte det. Temat är ju svart och guld, så… Jag får ge mig ut och hitta något.

Följ galan på Market.se eller Retailawards.se samt på Instagram, Facebook och Twitter