Sponsrat innehåll av Resurs Bank ANNONS

ring.jpg

Med internet of things kan man få in betalfunktionen i en ring eller ett klädesplagg.

mats.jpg

Mats Taraldsson, Mastercard.

wristband.jpg

Att betala med sin aktivitetsklocka eller armbandsur är också en möjlighet.

telefon.jpg

Med appen Loyo pay laddas alla betalkort i mobilen som blir en digital plånbok.

kehler.jpg

Mikael Kehler, Resurs Bank.

Framtidens betalningstekniker har inga gränser

Betala med ringen i butiken, ett fingeravtryck när du handlar mat eller direkt med bilens tanklock när du tankar. Möjligheterna för framtidens betalmedel är många.
2017-05-15

Digital omniplånbok i mobilen

Med appen Loyo Pay laddas betalkort in, som digitaliseras och som gör mobilen till bärare av korten. När det är dags att betala så håller kunden mobilen mot betalterminalen och betalningen genomförs. Loyo Pay bygger på Mastercards betallösning Masterpass och MDES som gör att även onlineköp kan betalas på ett säkert och smidigt sätt.
Loyo Pay är en vidareutveckling av Resurs Banks kundklubbsapp Loyo. Med Loyo har kunden alltid med sig sina kundklubbs- och presentkort och kan enkelt ta del av erbjudanden och förmåner. Nu kompletteras appen med betalfunktionen för att befästa sin plats i kundernas mobiltelefoner.

Läs mer om möjligheterna med digitala plånböcker här.

Det pågår stora förändringar i våra sätt att betala just nu. Kortet har redan vunnit slaget över kontanterna, även om vi fortsätter ha mynt och sedlar i våra plånböcker. Det som står närmast på tur är ett genombrott för de mobila plånböckerna, att få konsumenterna att anamma möjligheten att betala med mobilen.

– Vi kommer att få se mer mobila betalningar som fungerar i alla kanaler – kontaktlöst i butiken, i nätbutiken och i appar, säger Mats Taraldsson, affärsutvecklingschef Mastercard Norden och Baltikum.

Redan för ett par år sedan lanserades den digitala plånboken Masterpass och i höstas presenterades i samarbete med Resurs Bank betalappen Loyo Pay, som med några enkla klick och en kod gör betalningen klar.

Den bygger på en ny teknik som reducerar risker och gör betalningar enklare, vid till exempel e-handel och köp med mobilen. Här slipper kunden lämna ut sina kortnummer.

– Det viktiga är att göra det både enklare och säkrare för konsumenterna, säger Mats Taraldsson.

Ytterligare en utveckling är att använda biometri för att identifiera kunden. Det innebär att man i stället för lösenord och koder använder exempelvis fingeravtryck, ögonskanning eller ansiktsigenkänning.

Stora förändringar i betalutvecklingen kan också ske när vi börjar utnyttja internet of things, eller payment of things Det kan handla om att bygga in betalningsfunktionen i en ring, en klocka, ett klädesplagg eller liknande. Själva betalningen går då kontaktlöst via Bluetooth eller NFC, Near Field Communications-tekniken.

Mikael Kehler, Executive Account Manager på Resurs Bank ger ytterligare exempel.

– När vi tankar bilen, måste vi betala med kort då? Det är inte omöjligt att låta tankmunstycket ”prata” med bilen. Munstycket håller koll på mängden bensin och bilen är kopplad till ägarens konto.

Ett aktuellt exempel är Amazon som i sina nya Go-butiker låter kunderna plocka på sig varorna och köpet dras direkt från kundens konto.

– Det finns alltid någon typ av kort eller konto i botten. Fler tekniska lösningar börjar komma men vi konsumenter är vanedjur och måste ta till oss dem, säger Mikael Kehler.

– Viktigt är att det bli en smidig lösning för både kunden och butiken.

Tidigare försök att förändra betalningsmönster har varit teknikdrivna och har därför lyckats mindre bra.

– Vi har helt enkelt inte gjort det tillräckligt enkelt för kunden. Gör vi det kommer de att ändra sina sätt att betala, säger Mikael Kehler.

Läs mer om möjligheterna med nya betallösningar här.