Så säljer du mer till de kunder du redan har: ”E-handeln behöver hitta andra värden”

Gör det så enkelt som möjligt för kunderna – så kommer de gärna tillbaka. När Stadium bytte från tre olika betallösningar till en enhetlig ökade kundnöjdheten.

– Våra kunder befinner sig i alla kanaler och det är något som vi vill stötta genom att skapa en sömlös köpupplevelse. Då är det viktigt att de alltid möts av samma enkelhet, även om de hoppar mellan olika kanaler

Det säger David Glassel, affärsutvecklare på Stadium, som nyligen bytt från tre olika system för betalningar till ett gemensamt för samtliga kanaler. Tidigare hade man ett för e-handeln, ett för butikerna och ett för klubbförsäljningen ”team sales”.

– De fungerade väldigt bra var för sig, men kommunicerade inte med varandra. Därför blev det till exempel krångligt för en kund som köpt en vara på nätet att lämna tillbaka den i butik. Likaså ville vi ge våra medlemmar möjlighet att enkelt få samma förmåner och erbjudanden i alla kanaler.

– Vår drivkraft är att det alltid ska vara enkelt att vara kund hos Stadium och vi jobbar alltid med att förbättra köpupplevelsen. Det var drivkraften för att hitta en spelare som är bra på allt.

Service, tjänster och enkla betallösningar kan bidra till lojala kunder i e-handeln.

Det nya systemet, som nu fungerar på samma sätt oavsett var eller hur kunden väljer att handla, har Stadium tagit fram tillsammans med Collector Bank. Magnus Lenngren, Senior Technical Advisor med ansvar för att driva utvecklingen av bland annat betallösningar hos Collector Bank, berättar att man tillsammans har analyserat kundresan och hur man kan förbättra den.

– Det är viktigt att få lojala, återkommande kunder som handlar mer, säger han och presenterar tesen att ”ökad lojalitet ger ökad lönsamhet”. Han menar att många traditionella butiker är duktiga på att skapa lojalitet hos sina kunder, medan e-handeln ofta är dålig på det.

– De pratar ofta om konvertering av besökare på sajten, men ser inte sina besökare som återkommande kunder. Det har handlat mycket om att driva försäljning där kunden väljer den som har bäst pris eller bäst frakterbjudande, något som påverkar e-handelns lönsamhet, säger Magnus Lenngren och fortsätter:

– Nu måste e-handeln hitta andra kundvärden som gör att konsumenten väljer att handla i just den nätbutiken. Det kan handla om bra service, rådgivning och andra tjänster men även om betallösningar.

Magnus Lenngren ger exempel på kundvänliga betallösningar med fuktioner som underlättar för kunden genom att till exempel komma ihåg dess uppgifter eller att redan i förväg ha fyllt i om de brukar betala via faktura eller med kort.

– Med ett bra betalsystem kan man också få mycket data tillbaka som ger viktiga insikter, säger han.

Viktiga nyckelord att jobba med är lojalitet, service, rådgivning och förtroende – nyckelord som enligt Magnus Lenngren måste finnas även i digitala kanaler.

– E-handeln måste sluta tänka transaktioner och börja tänka relationer, avslutar han.

Vill du också ha en smidig betallösning som bidrar till ökad kundlojalitet? Läs mer om Collector Checkout. 

Granpa guidar till sina smultron i Stockholm: ”Väldigt uppskattad”

Grandpa gör en ny citykarta över Stockholm tillsammans med Scandic. ”Vår roll som Stockholmskännare är cementerad”, säger kedjans ägare.
Nyhet

Cervera inleder samarbete med Urb-it i Stockholm: ”Nytt sätt att möta konsumenten”

Cervera inleder ett samarbetet med Urb-it i Stockholm. Företaget levererar kedjans produkter från butik till mottagaren. ”Kunderna vill ha möjlighet att handla där den vill, när den vill och hur den vill”, säger Cerveras e-handels och omnikanalchefen.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole Foods Market. Drygt en vecka efter nyheten om affären inleds spekulationerna om såväl motbud som möjliga konkurrenshinder.
Nyhet

Dustins vd tackar för sig – tar över Stenbecks Kinnevik vid årsskiftet

Dustins vd tar över Kinnevik. ”Jag vet att företaget har en unik kultur och en stor kapacitet”, säger Georgi Ganev i en kommentar.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

16 nya varuhus blir det i år – nästa år är det Norrtäljes tur att få ett Dollarstore

Dollarstore fortsätter att öppna butiker i rasande takt. I år blir det 16 nya och nästa år fortsätter expansionen. Nu är det klart att lågpriskedjan öppnar en butik i Norrtälje.
Nyhet

Här är Robert Ilijasons nästa framtidsprojekt: ”Lanseras i Europa och USA”

Entreprenören Robert Ilijason berättar för Market om läget för testet av prototypen i Shanghai – och hans nästa satsning.
Nyhet

Kalmar nästa steg i Busfrös expansiva strategi: ”I vår plan ingår ett 60-tal orter”

Second hand-konceptet Busfrö vill finnas på 60 orter framöver. Nyligen öppnade kedjan sin femte butik i Kalmar, ett ”flaggskepp light” som de själva kallar det.
Nyhet

Brothers stack ut när RNB tappade: ”Ogynnsamma externa omständigheter”

Modekoncernen RNB gick sämre än marknaden under tredje kvartalet. Försäljningen i jämförbara butiker sjönk med 3,1 procent. ”Utmanande med ogynnsamma externa omständigheter som vi inte råder över”, kommenterar vd.
Nyhet

Tydligare fokus på varumärken ska dubbla intäkterna för Zalando

Planen är klar: Inom tre år ska den tyska e-handelsjätten Zalando Group ha dubblat intäkterna på den europeiska marknaden.
Nyhet

Finansinspektionen ger Klarna tillstånd att bli bank – vill utmana som Ryanair

Klarna har fått banktillstånd av Finansinspektionen. Nu vill företaget omvandla banksektorn och utmana de stora jättarna.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Hårjätten öppnar pytteliten salong – på trottoaren mitt i Stockholm

I samband med årets Pride-festival i Stockholm öppnar Wella en salong på Birger Jarlsgatan. På en kvadratmeter kan man få frillan fixad gratis. Tanken är att ta död på stereotyper kopplade till hår.
Nyhet

Markets analytiker tackar för sig: ”En fas i livet slutar, en ny börjar”

David Jansson var med och grundade Market. Nu väljer tidningens analytiker att tacka för sig och gå i pension. ”Livet är inte oändligt och jag vill hinna ägna mig åt annat”, säger han.
Nyhet

Twilfit summerar ett framgångsrikt 2016 – men 2017 har varit utmanande

När bokslutet nu är klart kan Twilfit summera ett framgångsrikt 2016. ”Vi har gjort många förbättringar”, säger vd Kajsa Claesson som emellertid medger 2017 börjat mer utmanande.
Nyhet