Så säljer du mer till de kunder du redan har: ”E-handeln behöver hitta andra värden”

Gör det så enkelt som möjligt för kunderna – så kommer de gärna tillbaka. När Stadium bytte från tre olika betallösningar till en enhetlig ökade kundnöjdheten.

– Våra kunder befinner sig i alla kanaler och det är något som vi vill stötta genom att skapa en sömlös köpupplevelse. Då är det viktigt att de alltid möts av samma enkelhet, även om de hoppar mellan olika kanaler

Det säger David Glassel, affärsutvecklare på Stadium, som nyligen bytt från tre olika system för betalningar till ett gemensamt för samtliga kanaler. Tidigare hade man ett för e-handeln, ett för butikerna och ett för klubbförsäljningen ”team sales”.

– De fungerade väldigt bra var för sig, men kommunicerade inte med varandra. Därför blev det till exempel krångligt för en kund som köpt en vara på nätet att lämna tillbaka den i butik. Likaså ville vi ge våra medlemmar möjlighet att enkelt få samma förmåner och erbjudanden i alla kanaler.

– Vår drivkraft är att det alltid ska vara enkelt att vara kund hos Stadium och vi jobbar alltid med att förbättra köpupplevelsen. Det var drivkraften för att hitta en spelare som är bra på allt.

Service, tjänster och enkla betallösningar kan bidra till lojala kunder i e-handeln.

Det nya systemet, som nu fungerar på samma sätt oavsett var eller hur kunden väljer att handla, har Stadium tagit fram tillsammans med Collector Bank. Magnus Lenngren, Senior Technical Advisor med ansvar för att driva utvecklingen av bland annat betallösningar hos Collector Bank, berättar att man tillsammans har analyserat kundresan och hur man kan förbättra den.

– Det är viktigt att få lojala, återkommande kunder som handlar mer, säger han och presenterar tesen att ”ökad lojalitet ger ökad lönsamhet”. Han menar att många traditionella butiker är duktiga på att skapa lojalitet hos sina kunder, medan e-handeln ofta är dålig på det.

– De pratar ofta om konvertering av besökare på sajten, men ser inte sina besökare som återkommande kunder. Det har handlat mycket om att driva försäljning där kunden väljer den som har bäst pris eller bäst frakterbjudande, något som påverkar e-handelns lönsamhet, säger Magnus Lenngren och fortsätter:

– Nu måste e-handeln hitta andra kundvärden som gör att konsumenten väljer att handla i just den nätbutiken. Det kan handla om bra service, rådgivning och andra tjänster men även om betallösningar.

Magnus Lenngren ger exempel på kundvänliga betallösningar med fuktioner som underlättar för kunden genom att till exempel komma ihåg dess uppgifter eller att redan i förväg ha fyllt i om de brukar betala via faktura eller med kort.

– Med ett bra betalsystem kan man också få mycket data tillbaka som ger viktiga insikter, säger han.

Viktiga nyckelord att jobba med är lojalitet, service, rådgivning och förtroende – nyckelord som enligt Magnus Lenngren måste finnas även i digitala kanaler.

– E-handeln måste sluta tänka transaktioner och börja tänka relationer, avslutar han.

Vill du också ha en smidig betallösning som bidrar till ökad kundlojalitet? Läs mer om Collector Checkout. 

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...