Marie Birkl / Mirakel

Nytt kortavtal sparar många tusenlappar varje månad för Shoppis

När omsättningen drog iväg för nyöppnade Shoppis i Östersund upptäckte delägaren Marielle Brovinger hur stor del av intäkterna som försvann i onödiga kortavgifter. Men efter att ha tecknat ett fördelaktigt kortavtal sparar butiken nu 80 000 kronor per år.
Text: Thomas Karlsson

Enklare vardag och mer kvar i kassan

Marielle Brovinger är medlem i Svensk Handel och sedan hon började utnyttja medlemsförmånerna och tecknade ett kortavtal sparar hon galet mycket pengar, redan första året.

Se filmen om Marielle här

 

I februari 2016 öppnade Marielle Brovinger och Ulrika Lindholm en butik för loppmarknad  i Östersund. Här kan främst privatpersoner, men också föreningar och organisationer, hyra en hyllsektion veckovis och sälja kläder och prylar som man vill bli av med.

Säljaren registrerar och prismärker sina varor och kunderna kan välja fritt från de olika hyllorna och betalar sedan allt i en gemensam kassa.

– Vi startade med 200 hyllsektioner men det blev snabbt succé och vi fick utöka till 330, förutom de rum där vi säljer möbler och andra större förmål, säger Marielle Brovinger.

– Och försäljningen har följt med, trots att snittpriset bara är 36 kronor så sålde vi för 1.2 miljoner kronor förra månaden.

Ganska snabbt märkte Marielle Brovinger att det inte bara var omsättningen som ökade, även kostnaderna för kortbetalningar drog snabbt iväg. Shoppis hade ett kortavtal med sin bank som inte alls var intresserade av att omförhandla detta.

Men eftersom hela verksamheten ökade, i dag har man 25 personer på lönelistan varav sju heltidsanställda, beslöt man sig för att bli medlemmar i Svensk Handel.

– Då upptäckte vi även vilket fördelaktigt kortavtal som fanns som medlemsförmån, säger Marielle Brovinger.

Och efter att ha tecknat Svensk Handels kortavtal med Teller så har kortavgifterna sjunkit med 65 procent.

– Vi sparar 80 tusen kronor om året, pengar som vi i stället kan använda till löner, säger hon.

Med tanke på att medlemsavgiften är 5 500 kronor konstaterar Marielle Brovinger att medlemskapet snabbt lönade sig.

– Dessutom får vi tillgång till många andra tjänster och förmåner säger hon.

Nära 4 000 av Svensk Handels medlemmar har tecknat kortavtal med Teller.

– Det är ett specialanpassat avtal just för handeln, säger Carl Psaroulis, marketing manager Sverige hos Teller.

Tidigare betalade försäljningsställen en fast summa per kortköp. Men efter ett EU-beslut för ett år sedan gäller en procentavgift, vilket kan bli kostsamt för handeln som många gånger har högre snittköp än kaféer, taxi och många andra aktörer som tar emot kort som betalningsmedel.

Men avtalet för Svensk Handels medlemmar innebär att om hälften av kortköpen överstiger 600 kronor så blir avgiften lägre.

– Det betyder mycket för exempelvis möbel- och elektronikhandeln men även för modebutiker och andra med lite högre snittköp, säger Carl Psaroulis.

– Kortavgifterna kan bli en betydande kostnadspost för butikerna. Jag tror att många underskattar att de små avgifterna i långa loppet adderas till en stor kostnad, därför är det viktigt med bra kortavtal, avslutar han.

Läs mer om medlemskapet i Svensk Handel här

Läs om hur Ica-handare Rickard Johnson använder medlemsförmånen med arbetsrättsligt stöd här

 

Läs om hur ett bra fraktavtal är en förutsättning för att Trend House i Värnamo satsar på e-handel

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Loading...