Foto: Pontus Edman

Nu laddar D-Congress för nästa år

Nästa år blir det 40-årsjubileum för D-Congress. Arrangören Svensk Digital Handel tar med sig erfarenheterna från förra veckans event och planerar för ett jubileumsevent med ännu mer deltagare, ytterligare utställare och fler inspirerande föreläsare.
Foto: Pontus Edman

Succé. Så kan D-Congress sammanfattas. Med cirka 1 800 delegater, drygt hundra företag representerade i expodelen, intressanta seminarier på sex scener och nöjda både utställare och besökare kan Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel och hans medarbetare pusta ut. Men redan börjar planeringen för 2018 års D-congress, som blir det fjärde som hålls i Göteborg och det 40:e i ordningen sedan första Stora Postorderdagen började arrangeras i Borås.

– Det har varit ett tufft jobb att få ihop hela programmet, men nu när vi kan blicka tillbaka på resultatet så känns det väldigt bra, säger Jonas Ogvall.

Han inledde congressen med att hylla Ellos grundare Olle Blomqvist, en pionjär som inspirerade många att följa efter och på sätt och vis lade grunden för den svenska e-handeln.

Jonas Ogvall presenterade också e-handeln som Sveriges nya basnäring, och uppmanade detaljhandelsföretagen att ställa om inför den pågående digitaliseringen.

En av de föreläsare som drog störst publik var Maria Wetterstrand, Miljöpartiets tidigare språkrör, som spekulerade i vad digitaliseringen egentligen kommer att innebära för svenska företag, detaljhandelsföretag speciellt och konsumenter i slutänden.

– Det beror helt på vad vi använder digitaliseringen till, det är något som vi måste diskutera, menade hon.

Stort intresse var det också för Caroline Carlqvist från näthandelsjätten Zalando. Hon menade att modeindustrin just nu står inför samma utmaningar som musikbranschen gjorde när Spotify gjorde sitt intåg. Enligt henne är det viktigaste ordet just nu ”connective”.

– Vad vi vill göra nu är att sammakoppla alla aktörer i modebranschen, sade hon och berättade om Zalandos olika satsningar på bland annat integrera externa modeföretag till Zalandos plattform.

Men det var inte bara seminarierna som lockade. De hundratal företag som fanns representerade på kongressens expodel hade en strid ström av besökare.

– Det har varit mycket bra, med intressanta och intresserade handlare som besökt vår monter och blivit presenterade våra betallösningar, sade Chrisoffer Norrthon på Resurs Bank.

Han skulle gärna se en utökad D-Congress till kommande år.

– Det vore inte alls fel att ha eventet i två dagar, sade Chrisoffer Norrthon.

Evelyn och Anders Blom, som driver näthandelsföretaget Neonela design, med skräddarsydda diskbänkar som specialitet, var på D-Congress för första gången.

– Det var många intressanta föreläsare och det var fullt upp att hinna gå på alla som vi ville lyssna på, sade Anders Blom.

– Allt var inte nytt, vissa saker hade vi hört förut, men det var väldigt skönt att få bekräftelse på att vi gör vissa saker rätt. Och att vi borde ta tal i andra saker.

De talade också med flera utställare.

– Vissa var dock svårt att förstå vad de egentligen jobbar med, om man inte stannade och frågade, sade Evelyn Blom.

– Men vi fick mycket med oss hem och ser redan fram emot nästa års D-Congress.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Loading...