Krönika: Viktigt att sätta kunden i fokus när handeln digitaliseras

Något som just nu förändrar vår värld är digitaliseringen. Och detaljhandeln är en av de branscher där digitaliseringen påverkar mest. Det sägs att handeln kommer att förändras mer de kommande fem åren än de senaste femtio.

Ola Carlman

Affärsområdeschef Payment Solutions, Resurs Bank

Som leverantör till detaljhandeln är Resurs Bank en del i den här spännande utvecklingen och lever mitt i en fantastisk omställning för att fortsätta driva försäljning i detaljhandeln och att vara fortsatt relevant för våra konsumenter.
 
Också bank- och finanssektorn digitaliseras i en snabb takt. Så vi befinner oss verkligen mitt i digitaliseringsstormens öga. Dess-utom ställs bank- och finansvärlden inför ett antal nya förordningar. Både det nya regelverket för betaltjänster, PSD2, och den nya dataskyddsförordningen, GDPRS som snart träder i kraft, påverkar hela marknaden. Totalt innebär det här en rad utmaningar men också en fantastisk mängd möjligheter som kommer att påverka framtiden – för detaljhandeln i stort och för betallösningar direkt.
 
Nya innovativa tjänster har redan lanserats. Exempelvis Resurs Checkout som förenklar e-handelsköpet för kunden. Digital ansökan i butiker, där kunden väljer att signera sitt kreditköp med e-legitimation i sin mobil, gör det säkrare och smidigare både för kunden och butikspersonalen. Och den digitala omni-plånboken Loyo Pay är först i Europa med att digitalisera kundens betal- och kreditkort och stoppa in dem i mobilen. Lolo Pay gör det möjligt att betala med mobilen såväl i nätbutiken som i den fysiska butiken.
 
I den här forsen av digitala möjligheter är det lätt att glömma bort personerna som jobbar i butikerna. Det centrala i detaljhandeln är fortfarande mötet med kunden och där hänger allt på butiksmedarbetaren. Alla tekniska möjligheter som nu finns kan medverka till att skapa en bättre relation mellan kund och säljare. Det handlar om att kunna ge bästa möjliga service. Det viktiga är att bygga relationer som gör att kunderna kommer tillbaka. 
 
Ola Carlman, Affärsområdeschef Payment Solutions, Resurs Bank

 

Läs mer om Resurs Banks olika betallösningar

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...