Konsten att skapa lojala kunder: Leverera service utöver det vanliga

Ett lojalitetsprogram utöver det vanliga. American Express satsar på service till sina bästa kortkunder – att lösa medlemmarnas problem och ge dem det lilla extra som sätter guldkant på tillvaron.

För American Express är lojalitetsprogrammet och det erbjudande som man ger sina kunder det som särskiljer dem från övriga kortföretag. 
– Vi ser oss inte som ett finansföretag utan som ett servicebolag, säger Fredrik Sauter, vd för American Express i Sverige och Finland.
American Express-korten finns i olika varianter som ger flera olika förmåner, utöver poäng på inköpen. Näst efter det mycket exklusiva svarta Centurion-kortet är det Platinum som erbjuder de bästa förmånerna. Exempelvis extra försäkringar, access till flygplatslounger, hotellrabatter och annat som har anknytning till resor men också hjälp med evenemangsbiljetter, restaurangbokningar och nattklubbsbesök för att nämna några exempel.
– Vi vill ge våra kunder något extra, säger Fredrik Sauter och berättar att man har avtal med bland annat evenemangsföretag, hotellkedjor och restauranger samt ger möjlighet att köpa biljetter innan de släpps och förtur till populära restauranger, utställningar med mera.

Fredrik Sauter, vd för American Express i Sverige och Finland

På American Express kontor i Stockholm sitter ett gäng medarbetare med uppgift att serva sina premiumkunder, under ledning av Iselin Brunnberg.
– Vi har dessutom ett globalt nätverk med kolleger runt hela världen som kan hjälpa oss att leverera service som är utöver det vanliga, säger hon och berättar om allt från familjer på resa som behöver hjälp till inbjudningar till internationella event.
– Det viktigaste är att vi gör vad vi kan och fokuserar på det som verkligen ger mervärde. Vissa enkla tjänster tycker vi helt enkelt att kunden kan ordna själv, säger Iselin Brunnberg.
Förutom att serva kunderna enligt deras önskemål så arrangerar Iselin Brunnberg och hennes kollegor också egna aktiviteter bara för American Express-kunder.

– Våra bästa kort är premiumprodukter som har ett högre pris. Men de har också ett högt värde, som ger många fördelar tillbaka, konstaterar Fredrik Sauter.
Att skapa ett lojalitetsprogram som också ger verkligt lojala kunder är grundläggande för American Express.
–  Lojaliteten visar sig också i att tre av tio nya kunder är vänner till befintliga medlemmar som har värvat dem, säger han.
Men de är också lojala sina butiker. Det är kännetecknande att de är aktiva, både när det gäller antalet transaktioner och snittköpen.
– Lojalitet kommer inte automatiskt, vi måste jobba för att vinna kundens hjärta. Och det har vi gjort när medlemmarna känner sig stolta över kortet, säger Fredrik Sauter.

 

Läs mer om American Express och deras produkter här

Granpa guidar till sina smultron i Stockholm: ”Väldigt uppskattad”

Grandpa gör en ny citykarta över Stockholm tillsammans med Scandic. ”Vår roll som Stockholmskännare är cementerad”, säger kedjans ägare.
Nyhet

Cervera inleder samarbete med Urb-it i Stockholm: ”Nytt sätt att möta konsumenten”

Cervera inleder ett samarbetet med Urb-it i Stockholm. Företaget levererar kedjans produkter från butik till mottagaren. ”Kunderna vill ha möjlighet att handla där den vill, när den vill och hur den vill”, säger Cerveras e-handels och omnikanalchefen.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi räknar med att ha självskanning i cirka 100 butiker innan årsskiftet”, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan Convenience i Sverige.
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole Foods Market. Drygt en vecka efter nyheten om affären inleds spekulationerna om såväl motbud som möjliga konkurrenshinder.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Karl-Johan Persson slår tillbaka mot kritikerna: ”Vi kommer bli ledande digitalt”

H&M:s digitala transformation har gått för långsamt säger kritikerna. Vd Karl-Johan Persson håller inte med. ”Vi kommer att bli ledande inom detta område.”
Nyhet

16 nya varuhus blir det i år – nästa år är det Norrtäljes tur att få ett Dollarstore

Dollarstore fortsätter att öppna butiker i rasande takt. I år blir det 16 nya och nästa år fortsätter expansionen. Nu är det klart att lågpriskedjan öppnar en butik i Norrtälje.
Nyhet

Handeln i Stockholm utvecklas bäst på Östermalm – fortsatt tungt för city

Det är på Östermalm som handeln i Stockholm utvecklas bäst. Under första kvartalet ökade försäljningen av sällanköpsvaror med elva procent. Utvecklingen är dystrare för city.
Nyhet

Kalmar nästa steg i Busfrös expansiva strategi: ”I vår plan ingår ett 60-tal orter”

Second hand-konceptet Busfrö vill finnas på 60 orter framöver. Nyligen öppnade kedjan sin femte butik i Kalmar, ett ”flaggskepp light” som de själva kallar det.
Nyhet

Premiär för Byggmax Trädgård: ”Vi märker att efterfrågan är stor”

Byggmax har öppnat sin första trädgårdsbutik i Borlänge. ”Ingen annan kombinerar lågpris och drive-in inom trädgård”, säger Stefan Moseby, regionchef.
Nyhet

Tydligare fokus på varumärken ska dubbla intäkterna för Zalando

Planen är klar: Inom tre år ska den tyska e-handelsjätten Zalando Group ha dubblat intäkterna på den europeiska marknaden.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Stekheta smaktips för sommaren: ”Det finns ingenting man inte kan grilla”

Från markiser till mat. Michael Sigurdson i Onsala driver Zigges BBQ med egna kryddblandningar och grillevent på menyn, och vet att långsamt alltid är bäst.
Nyhet

Lidl skakar om i USA – i går öppnade lågpriskedjans första tio butiker

En mindre revolution inom amerikansk dagligvaruhandel. Så betecknas torsdagens öppning av Lidls tio första butiker i USA.
Nyhet

Markets analytiker tackar för sig: ”En fas i livet slutar, en ny börjar”

David Jansson var med och grundade Market. Nu väljer tidningens analytiker att tacka för sig och gå i pension. ”Livet är inte oändligt och jag vill hinna ägna mig åt annat”, säger han.
Nyhet