Foto: Eva Lindblad, 1000 och en bild

Experthjälp lyfter butiken: ”Jag känner mig tryggare i min roll som arbetsgivare”

Ica-handlare Rickard Johnson chansar inte utan tar hjälp i arbetsrättsliga frågor, i stort som smått. Han sparar tid, eliminerar fel och får råd i knepiga situationer. ”Jag känner mig också tryggare i min roll som arbetsgivare”, säger han.
Text: Thomas Karlsson

En enklare vardag

Rickard Johnson är medlem i Svensk Handel och sedan han började nyttja en av många medlemsförmåner, det arbetsrättsliga stödet, känner han sig mer trygg i personalfrågor.

Se filmen om Rickard Johnson här

Rickard Johnson har varit handlare sedan 2003 och driver Ica Supermarket Smedby i Norrköping tillsammans med sin sambo Ann Nilsson. Han är tredje generationens handlare och är mer eller mindre uppvuxen i butik.
– Att vara handlare innebär att man ska vara expert på mycket – allt från inköp och marknadsföring till ekonomi och personalfrågor. Det handlar hela tiden om att hålla tusen bollar i luften. Och eftersom vi är aktiva med olika event i vårt närområde så får jag dessutom agera lekfarbror och grillmästare emellanåt, säger han.
Butiken har ett tjugotal medarbetare som jobbar hel- och deltid eller som kvälls- och helgpersonal.
– När det gäller personalfrågor är det mycket att hålla reda på och det är väldigt viktigt att det blir korrekt vid rekryteringar, att löner och ersättningar blir rätt och att alla lagar och regler följs, konstaterar Rickard Johnson.  

 

Rickard Johnson och Ann Nilsson driver Ica Smedby i Norrköping sedan 2003.
En bra sammanhållning är viktig för butikens framgångar.
Ica Supermarket Smedby har fått flera utmärkelser, bland annat som Årets butik i Norrköping.
Med koll på arbetsrätten kan både arbetsgivare och arbetstagare känna sig trygga.

Under hela sin handlartid har Rickard Johnson varit medlem i Svensk Handel men det var för fem år sedan som han fick upp ögonen för det arbetsrättsliga stödet, en av många medlemsförmåner.
– Idag är det nog den tjänst från Svensk Handel som jag använder allra mest och som jag har stor användning för i min vardag,
När det handlar om frågor som gäller exempelvis ekonomi eller marknadsföring så har Rickard Johnson andra nätverk som revisor och Icas reklamavdelning. Men för frågor som gäller personal och arbetsrätt så är det Svensk Handel som gäller.
– Det är väldigt viktigt att det blir rätt, säger han.
– Det dyker ofta upp frågor, både enklare som minimilöner och OB-ersättningar där jag snabbt får svar, till svårare situationer eller till och med konflikter, där jag får hjälp hur jag ska lösa problemen, berättar Rickard Johnson och tillägger:
– Ingen fråga känns för enkel eller för svår för att jag ska dra mig för att lyfta luren och ringa arbetsrättsjouren på Svensk Handel.

Rickard Johnson är långt ifrån den ende av Svensk Handels medlemmar som utnyttjar medlemsförmånen med arbetsrättsligt stöd.
– Vi får i genomsnitt 100 samtal om dagen till vår arbetsrättsjour, berättar Clara Wiklund, arbetsrättsexpert och förhandlare på Svensk Handel.
– Det handlar om allt från vad en minimilön är till komplicerade rehabiliteringsfall, arbetsbristsituationer och personal som missköter sig. Helt enkelt allt som har med arbetsgivarrollen att göra.
Clara Wiklund berättar att oftast ges ett direkt svar, men att det ibland behövs en utredning innan man återkopplar. Och emellanåt uppstår ett förhandlingsläge, som skickas vidare till en förhandlare, det gäller både lokala och centrala förhandlingar.
– Dessutom har vi tagit fram en arbetsgivarguide där det finns all information om det avtal som gäller för företaget, och där handlarna själva enkelt kan få svar på många av sina frågor, ladda ner blanketter och mycket annat, säger hon.
Ytterligare en uppskattad tjänst är arbetsmiljöstödet.
– Vi har två arbetsmiljöexperter som hjälper till med arbetsmiljöfrågor, rehabilitering och mycket annat, säger Clara Wiklund.

Läs mer om medlemskapet i Svensk Handel här.

 

Läs om hur kortavtalet sparar många tusenlappar varje månad för Shoppis i Östersund här

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...