Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Text: Susan Berzelius

Susan Karling

Utrikesredaktör på Market.

Säljspekulationerna kring den hyllade men förlusttyngda Whole Foods Market-kedjan har surrat i den amerikanska dagligvaruhandeln under en längre tid. Bland annat har Kroger-ägda Albertsons-kedjan nämnts som en tänkbar köpare.

Att Amazon skulle gå in och köpa en kedja med 460 butiker har inte ens de vildaste spekulationerna handlat om. Men Amazons satsning på Fresh-konceptet och Amazon Prime-kunderna samt det faktum att e-handelsjätten testar en fysisk butik i hemstaden Seattle visar att företaget är seriöst i sin dagligvarusatsning.

Så vad vill då världens största e-handelsföretag med en, visserligen högprofilerad men trots allt, ganska liten amerikansk dagligvarukedja?

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Rapporter

Analyser

Loading...