Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Text: Susan Karling

Susan Karling

Utrikesredaktör på Market.

Säljspekulationerna kring den hyllade men förlusttyngda Whole Foods Market-kedjan har surrat i den amerikanska dagligvaruhandeln under en längre tid. Bland annat har Kroger-ägda Albertsons-kedjan nämnts som en tänkbar köpare.

Att Amazon skulle gå in och köpa en kedja med 460 butiker har inte ens de vildaste spekulationerna handlat om. Men Amazons satsning på Fresh-konceptet och Amazon Prime-kunderna samt det faktum att e-handelsjätten testar en fysisk butik i hemstaden Seattle visar att företaget är seriöst i sin dagligvarusatsning.

Så vad vill då världens största e-handelsföretag med en, visserligen högprofilerad men trots allt, ganska liten amerikansk dagligvarukedja?

• Komma åt fysiska butiker

På ett bräde kommer Amazon över 460 butiker på den nordamerikanska kontinenten samt i Storbritannien. Och det är just i dessa två länder som Amazon Prime har vunnit störst mark. Click and collect-möjligheterna ökar förstås ordentligt med butiksnätet men e-handelsjätten får också tillgång till Whole Foods Markets distributionscentraler. Det i sin tur ger på sikt Amazon ökade muskler i kampen om ”the last mile”, det vill säga att korta ledtiderna i leveranserna till kunden.

Med testet av Amazon Go-butiken i Seattle och de fysiska bokbutikerna på flera orter, bland annat New York, visar företaget att man inte bara vill nå nätkunderna. Det finns ett intresse, och behov, av att synas och finnas på gator och i köpcentrum. Det blir inte bara ett skyltfönster för varumärket, man når nya kundgrupper.

• Teknikutrullning

Obemannade kassor, betalningar med mobiltelefonen och beställningsknappen Dash. Självklart ska en e-handelspionjär som Amazon ligga i framkant även tekniskt. Seattle i staten Washington är, vid sidan av Silicon Valley i Kalifornien, den kanske teknikvänligaste och innovationstätaste av alla amerikanska städer. Att Amazon Go-tekniken ska testas i ”vanliga” butiker verkar självklart. Och då ligger det nära till hands att misstänka att timmar, eller medarbetare, kommer att hyvlas när Whole Foods nya ägare pressar dotterbolaget att leverera resultat.

 • Volymökning och nya kunder

Redan i dag erbjuds Prime-medlemskap till låginkomsttagare och socialt utsatta som lever på bidrag. Genom Whole Foods kunddatabas kan Amazon nå fler potentiella medlemmar bland framför allt medelamerikaner.

Det är ingen slump att Whole Foods Markets kallas Whole Paycheck Market

Whole Foods Markets kunder kan säkert vänta sig att hitta Amazons eget varumärke på hyllorna. Det kommer i så fall att bidra till att inte bara sänka den reella prisnivån utan faktiskt förbättra kedjans dyrrykte. Det är ingen slump att Whole Foods Markets kallas Whole Paycheck Market bland många kunder.

Whole Foods Markets tvingas säkert av sina nya ägare att vässa effektiviteten. 2016 var den snart 40-åriga kedjans resultatmässigt sämsta år sedan börsintroduktionen 1992. Ett mer slimmat sortiment, färre medarbetare och mer rationellt byggda butiker är att vänta. Till de trognaste kundernas förtret säkert. Att just jätten Amazon skulle glufsa i sig Whole Foods är inget som applåderas av de medvetna och lojalaste kunderna som uppskattat just kedjans självständighet.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

De första rapporterna på nya Market.se

De första analyserna på nya Market.se

David Jansson: Teknikmagasinets erbjudande är inte tillräckligt bra

Att Teknikmagasinet hänger på fallrepet är inte konstigt. Företagets erbjudande är inte tillräckligt bra. Varken priserna, sortimentet eller servicen imponerar på särskilt många.
Analys

Thomas Ohlén: Därför tappar Media Markt försäljning jämfört med marknaden

Hemelektronikhandeln har tappat fart de senaste åren. Men säljutvecklingen är ännu sämre för Media Markt. Här är fyra viktiga förklaringar till kedjans bakslag.
Analys