Lars Welin: Med britten i ryggen kan Ica köra om konkurrenterna på nätet

Amerikanska Amazon är årets verkliga ”buzzword” i detaljhandeln. Men när det gäller mat på nätet är det brittiska Ocado som gäller. Nu kan de rita om e-handelskartan i Sverige.
Text: Lars Welin

Lars Welin

Analytiker och skribent på Market

Ocado har för de flesta varit en doldis. Och de har inte gjort så mycket väsen av sig heller. Speciellt inte utanför Storbritannien.

Bolaget startades vid millennieskiftet av tre entreprenörer och hade redan från början ett annorlunda angreppssätt:

  • De har e-handel i egen regi.
  • De driver e-handel åt andra kedjor.
  • De utvecklar tekniken bakom näthandeln.

Ocado har haft en lång uppförsbacke lönsamhetsmässigt men visar svarta siffror sedan 2015. Kundbasen och nyckeltalen pekar åt rätt håll.

Nu står de på tröskeln till en ny era där samarbeten med andra detaljhandelsaktörer – som Ica – är ett naturligt nästa steg.

För Ica blir det med all sannolikhet ett avgörande kliv.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Loading...