Pressbild

Lars Welin: E-handelskartan med mat ritas om – de etablerade kedjorna kör om pionjärerna

Det händer mycket inom e-handel med mat just nu. Marknaden är stekhet och tillväxten är hög. Flera butiker vittnar om exceptionella tillväxttal. Detta gör också att näthandelskartan ritas om – när den traditionella handeln tar för sig.
Text: Lars Welin

Lars Welin

Analytiker och skribent på Market

Omsättningsökningen för Ica Maxi-butikerna i september är imponerande: 5,7 procent i jämförbara enheter och ingen kalendereffekt.

Rejält kampanjtryck efter sommaren och Icas 100-årsfirande förklarar en del av framgången.

Men i många butiker stavas framgången: e-handel.

Närmare 60 Ica Maxi-enheter erbjuder näthandel i form av lösplock i dagsläget, och flera av dessa butiker vittnar om en ”explosion” i efterfrågan.

Dessutom sker för det mesta e-handelsökningen utan att butiken tappar omsättning i övrigt.

Alltså är det nya ”matpengar” som Ica Maxi-butikerna attraherar vilket innebär ökade marknadsandelar på den lokala marknaden.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Loading...