Kristoffer Olsson

Lars Welin: Coops delning ett viktigt steg framåt – men flera utmaningar kvarstår

Team Sundström/Burman-Olsson har tillsammans klarat av den första etappen i vändningen av Coop. Nu väljer en av dem, Anders Sundström, att kliva av. Det ställer krav på styrelser och ledningar att fortsätta arbetet och hålla ihop kooperationen på den fortsatta resan framåt.
Text: Lars Welin

Lars Welin

Analytiker och skribent på Market

Sommaren är högsäsong för seglingstävlingar. Och liknelsen med vändningen av Coop är i flera fall slående.

Inför en tävling gäller det att sätta samman en bra besättning, få med alla på upplägget och sedan välja rätt kurs och ta aktiva beslut under resans gång. Att kunna samarbeta även under tuffa förhållanden – som när det stormar rejält – är en förutsättning för framgång.

När Anders Sundström tillträdde som ordförande 2014 stod verkligen konsumentkooperationen inför ett avgörande vägval. Efter många års kräftgång på marknaden var ekonomin körd i botten.

Det handlade bokstavligen om att ”vinna eller försvinna”.

Men det handlade inte bara om röda siffror.

Medarbetarnas självförtroende och självkänsla var också historiskt låg.

Anders Sundström har sedan dess, tillsammans med vd Sonat Burman-Olsson, drivit ett omfattande förändringsarbete. Det har säkert varit smärtsamt för många, inte minst för gamla kooperatörer som hellre ser i backspegeln än framåt. Men åtgärderna har gett effekt. Redan 2015 uppvisade Coop Sverige ett positivt rörelseresultat. Det förstärktes 2016.

Därmed är etapp ett avklarad.

Om resultatutvecklingen håller i sig – och försäljning och marknadsandel ökar framöver – kan radarparet Sundström och Burman-Olsson mycket väl bli legendariska inom kooperationen.

Den ekonomiska vändningen har gett förutsättningar för framgångar på marknaden. Inte minst genom ett återskapat självförtroende för alla som är verksamma inom Coop.

KLIVER AV. Anders Sundström lämnar ordförandeposten i Coop Sverige.

Nu går Coop in i nästa etapp och tar ett stort kliv. Bolaget delas. Det är en naturlig utveckling med tanke på att merparten av butikerna numera finns i regionala föreningar. Den kooperativa detaljhandeln domineras av Coop Väst, Konsum Värmland, Kf Göta, Coop Mitt, Coop Nord och Coop Norrbotten.

Denna utveckling känns helt logisk. En medlemsstyrd organisation vars detaljhandel finns nära medlemmarna och där föreningarna kan ta hänsyn till och utnyttja regionala fördelar och styrkor.

Men här finns också flera utmaningar.

Bland annat får KF en mer aktiv roll att hålla ihop kooperationen.

Upplevelsen är att Anders Sundström och Sonat Burman-Olsson tillsammans har styrt förändringsarbetet med fast hand. De har också lyckats att få med alla föreningar i arbetet, kanske med en del tvång.

Det viktiga framöver blir att fortsätta håll kursen – och att alla föreningar är med på resan. De stora föreningarna har samtidigt ett stort ansvar att samverka för en stark helhet.

Avgörande är att inte tappa fart när kooperationen upplevs ha ett momentum på marknaden

Sett till butiksstrukturen, och Sverigekartan, vore det naturligt att dela upp Coop Sveriges nuvarande butiker i tre föreningar: Coop Syd, Coop Öst och Coop Stockholm. Allt för att stärka den lokala närvaron.

Det som blir kvar av Coop Sverige är ett ungefär hälften så stort bolag jämfört med i dag. Med ansvar för inköp, logistik och marknadsföring.

Frågan är vad det innebär för den nuvarande organisationen och ledningsgruppen.

Avgörande är att inte tappa fart när kooperationen upplevs ha ett momentum på marknaden – med omprofilering och förnyelse av butiker runt om i landet, höjd etableringstakt och ökad marknadsföring.

Alla seglare vet att en vunnen etapp inte är en vunnen tävling. Det gäller att njuta av delsegern men snabbt ladda om för att åter ligga på topp i de kommande etapperna.

När nu en av lagledarna, Anders Sundström, kliver av gäller det för resten av besättningen att hålla ihop.

Och ett klassiskt roder på ett fartyg har många handtag. Därmed kan alla hjälpa till att hålla i rodret – men man måste var enig om kursen. Oavsett om det stormar eller handlar om segling i lugna vatten.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

De första rapporterna på nya Market.se

De första analyserna på nya Market.se

Loading...