Kalle Östgren

Karl-Johan Persson ger ett aningen dämpat intryck när frågorna haglar

H&M tappade i slutet av 2017 och kritiken är skoningslös. Modejätten har initierat flera åtgärder för att vända trenden. Frågan är om bolaget hinner ställa om tillräckligt snabbt.
Text: Thomas Ohlén

Thomas Ohlén

Ekonomireporter på Market

H&M-koncernen förbättrade försäljningen med fyra procent till 232 miljarder kronor verksamhetsåret som slutade i november och det var långt ifrån det ambitiösa tillväxtmålet på uppåt 15 procent.

Framför allt sista kvartalet var ett bakslag.

Försäljningen backade – med fyra procent.

Listan över missnöjda intressenter kan göras hur lång som helst och storägaren och pressade vd:n Karl-Johan Persson var ödmjuk och gjorde inget för att dölja sin egen besvikelse över utfallet 2016/17 när bokslutskommunikén presenterades på en välbesökt träff med analytiker och medier vid huvudkontoret i Stockholm.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Loading...